Wednesday, March 12, 2008

Iskandariah

Nama Iskandariah diambil sempana pahlawan terkenal Yunani, Alexandar The Great. Ada pendapat yang menyatakan ia adalah sempena nama Iskandar Zulkarnain yang dinyatakan oleh Allah Taala di dalam surah al-Kahfi mengenai pengembaraannya mengelilingi dunia namun pendapat ini terlalu lemah dan tidak dapat dibuktikan kesahihannya.

Menurut catatan sejarah, pada tahun 332SM merupakan titik permulaan munculnya kota Iskandariah yang masyhur di bumi Mesir ini. Di zaman pemerintahannya, pusat pemerintahan kerajaan Mesir telah berpindah dari kawasan delta ke kota Iskandariah.

Iskandar Zulkarnain telah memerintahkan Denekrates, seorang ahli perancang kota Yunani untuk merealisasikan pembinaan kota impiannya itu. Kota Iskandariah ini telah mengalami kemajuan yang begitu pesat membangun dan pernah menjadi ibu kota Mesir selama 1000 tahun. Kedudukannya yang strategik telah menjadi tumpuan para pedagang untuk berniaga.

Hal ini berlanjutan sehingga pembukaan Islam ke atas Mesir pada tahun 21H bersamaan 642M iaitu setelah dikuasai oleh tiga peradaban besar Batlemeus, Rom dan Byzantine.

Sehingga kini kota ini merupakan kota yang banyak meninggalkan kesan sejarah dan merupakan kota yang kedua terbesar di Mesir selepas Kaherah.

No comments:

BKMIP

LAMAN PILIHAN