Wednesday, March 12, 2008

Syarqiah

Kawasan Syarqiah terkenal dengan kawasan delta yang subur. Ibu negeri Syarqiah ialah Zaqaziq. Keadaannya yang strategik terletak di antara dua aliran sungai Nil menjadi rahmat kepada penduduk tempatan. Ia terletak di sebelah timur Kaherah dengan jarak 65 km. Terdapat banyak kesan sejarah peninggalan generasi silam di kawasan ini.

Diriwayatkan di kawasan inilah Nabi Musa dilahirkan lalu dihanyutkan oleh ibunya di sungai Nil untuk mengelakkan anaknya daripada dibunuh oleh Firaun dan sekutunya ketika itu. Namun perancangan Allah Taala mengatasi segalanya lalu dididik dan diasuh oleh Asiah binti Muzahim, Isteri Firaundi dalam istana Firaun. Manakala Nabi Musa disusukan oleh ibunya sendiri. Menurut catatan sejarah juga kawasan ini jugalah pintu masuk penjajah Mesir sejak zaman raja-raja Hyksos. Disini juga bermulanya kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha dengan kisah percintaan yang memberi kesan yang mendalam. Banyak kisahnya yang dinyatakan di dalam al-Quran mengenai keduanya.

“ Dan wanita (Zulaikha) menggoda Yusuf yang tinggal di rumahnya supaya Yusuf menundukkan diri kepadanya (mengikut hawa nafsunya) dan dia menutup pintu-pintu, lantas berkata;’Marilah ke sini‘ Yusuf berkata;’Aku berlindung kepada Allah, sesungguhnya tuanku orang yang baik’ Sesungguhnya orang yang zalim tidak akan beruntung ”

No comments:

BKMIP

LAMAN PILIHAN